Tuesday, September 14, 2010

BERJAGA dalam BERGEMBIRA.


Jaga USUS,
Jaga JANTUNG,
Jaga OTAK.


Sudah 5 hari umat Islam menyambut Hari Lebaran. Semuanya bergembira. Bab yang paling tidak diambil kira atau begitu dipedulikan ialah bab makan. Kalau boleh semuanya hendak dimakan. Terlupa seketika penyakit yang ada dalam tubuh.


Aku berkunjung ke rumah seorang sahabat yang juga seorang Doktor. Hari kedua beliau sudah kena buka klinik. Faktornya mudah sahaja. Pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan berlipat kali ganda.


Sewaktu berbual dengan sahabatku ini. Tiba - tiba kami disapa oleh seorang lelaki warga emas. Kukira usianya melebihi 80 tahun. Lelaki tua itu penghidap Gout, Kencing Manis dan Darah Tinggi. Dengan tersenyum dia berkata yang penyakit yang ditanggungnya selama berbelas tahun kini sudah semakin berkurang.


Apa petuanya ? Mudah sahaja. Kalau kamu MALAS bersenam. Kalau kamu MALAS makan sayur - sayuran dan makanan berkhasiat yang lain. Kalau kamu MALAS bekerja berat. Maka, kamu jangan MALAS untuk bersolat dan mesti rajin dan mengamalkan makanan bijirin.


Aku tercengang bila lelaki tua itu berkata. Beliau sudah hampir 6 bulan mengamalkan pengambilan minuman bijirin HADI'S. Dan beliau adalah seorang stokis yang begitu aktif. Bila aku menyatakan bahawa aku juga adalah stokis HADI'S. Si lelaki itu terus tersenyum dan mengucapkan TAHNIAH.


Begitu banyak maklumat yang disampaikan oleh lelaki tua itu. Dan paling mengejutkan bila beliau menunjukkan bahagian kakinya yang semakin beransur pulih.


"HADI'S memang baik untuk jaga USUS, JANTUNG dan OTAK." Pendek dan ringkas sahaja pesanan dari lelaki tua itu.


Akhir kata dari lelaki tua itu "Orang kita memang begitu, bila sihat, langsung tidak ingat hendak mengambil makanan kesihatan, bila sudah sakit dan terlantar dalam wad barulah hendak mencari ubat, penawar dan makanan tambahan yang lain, waktu itu wang sudah tidak menjadi perhitungan."


Aku hanya tersenyum.

# Bersempena dengan HARI RAYA AIDIL FITRI ini. Abang Long mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI kepada seluruh umat Islam seluruh dunia. Dikesempatan ini juga Abang Long memohon ampun dan maaf kepada sesiapa sahaja atas sebarang SALAH SILAP yang telah Abang Long lakukan selama ini.


#Bersempena dengan HARI LEBARAN ini. Pintu rumah sentiasa terbuka menerima tetamu. Kehadiran kalian amat dialu - alukan. Sambutan kali ini amat sederhana sekali. Bagi sesiapa yang pernah membantu Abang Long. Hanya doa yang Abang Long panjatkan kehadrat Allah.


# Beringatlah sewaktu berada dijalanraya. Beringatlah sewaktu menjamu selera. Pesanan Abang Long mudah sahaja. Mulakan hari anda dengan minuman bijirin HADI'S. InysaAllah, perut anda tidak akan meragam.

No comments: