Wednesday, July 21, 2010

PAKAI BERBOGEL


Si Jubah dan Si Seksi.


Usai berwuduk disebuah masjid, aku sedang menghala ke pintu untuk masuk kedalam ruang solat, tiba - tiba mata aku tertancap ke arah sebuah kereta Wira.


Kelihatan seorang gadis (maaf ya, pandangan aku setelah melihat bentuk tubuhnya). Si gadis sedang menantikan si ibu untuk keluar dari kereta. Dengan begitu payah, si gadis itu memegang tangan si ibu dan membawa ibunya masuk kedalam masjid.


Namun, apabila sampai sahaja kebahagian pintu ruang solat, si ibu lalu menyuruh anaknya itu pergi. Dan si gadis itu memeluk dan mencium ibunya, dan si gadis terus beredar dari situ dengan tergesa - gesa. Aku yang berada berdekatan dengan kedua insan ini hanya berdiri diam memerhatikan mereka.


Aku memerhatikan pergerakan kedua insan ini dengan perasaan yang berbaur. Sewaktu hendak beredar, si gadis memalingkan wajahnya dan memandang aku dengan senyuman yang begitu menawan, dan aku membalas senyuman itu.


Ya, bukankah senyuman itu sedekah.


Hatiku berkata. Segalanya kelihatan begitu indah. Hubungan ibu dan anak. Keduanya begitu bersopan. Namun, pakaian si ibu begitu indah, memakai jubah hitam dan bertudung labuh, masuk kedalam masjid untuk bersolat dan seterusnya menghadiri majlis ilmu. Tetapi, sayangnya, si anak, memakai baju ketat lengan pendek dan berseluar jeans jenis londeh yang boleh menampakkan bahagian atas seluar dalam.


Ya Allah. Akhir zaman.

2 comments:

nza said...

tu kira ok lagi abg long, yg kt area rumah sy lagi dasyat, si anak (masih sk ren) sopan brbaju kurung n brtudung ttp si ibu pakai sluar short..g antar ank ke sk agama n mengaji al_Quran....
so sapa nk ikut sapa!!!!

Mak Su said...

hhmmmmm, sukar nak mewarisi dan mewariskan iman :(