Sunday, July 25, 2010

Bengkel Penulisan ALAF 21


Bagaikan Air Terjun Niagara.


Alhamdulillah, syukur dan terima kasih aku ucapkan kepada ALAF 21, yang telah berjaya menganjurkan bengkel penulisan.


Penceramah utama, Sri Diah. Aku lebih selesa dan mesra memanggilnya dengan panggilan Kak Sri. Setelah bertahun mengenalinya, kedua - dua buah keluarga mengenali antara satu sama lain. Akhirnya atas dorongan dari para sahabat, dan atas niat untuk berkongsi pengalaman, maka aku menghadiri kursus penulisan dibawah bimbingan Kak Sri.


Setiap kali bertemu dengan Kak Sri. Pasti ada sahaja ilmu yang dicurahkan. Dan pasti ada sahaja bantuan yang dihulurkan. Hingga aku terasa seperti seorang adik dengan kakak layaknya.


Kenapa aku sebutkan tentang air terjun Niagara ? Kerana pada hari kursus tersebut. Selama 4 jam kami berada didalam bilik kuliah. Aku terasa seolah - olah Kak Sri mencurahkan segala ilmu dan pengalaman beliau dalam bidang penulisan.


Segala aspek diterangkan. Setiap teknik penulisan diberikan bimbingan semaksima mungkin. Diselang - selikan dengan pengalaman mahal Kak Sri.


Yang pasti, kelas ini begitu 'kelas!'


Apa yang disyorkan oleh Kak Sri, benar - benar berlaku. "Kita jadikan kelas hari ini tidak formal, anda boleh terus mengajukan soalan pada bila - bila masa." Dan inilah yang terjadi. Sewaktu Kak Sri sedang memberikan kuliahnya. Para peserta terus berinteraksi dan berdialog secara langsung dan santai dengan beliau.


Barulah kedengaran luahan hati peserta yang memahami pahit getir untuk menjadi seorang novelis. Barulah kami memahami tugas dan peranan berat yang terpaksa dipikul oleh seorang yang bergelar EDITOR !


Untuk menjadi seorang penulis, tidak semudah yang disangka, tetapi tidaklah terlalu sukar seperti yang yang digambarkan. Yang penting, minat, usaha, banyak membaca dan komited serta konsisten.


Kepada Kak Sri - TERIMA KASIH atas segala apa yang diberikan. Minda kini sarat dengan pelbagai rencam ilmu hasil didikan Kak Sri.

Kepada ALAF 21 - TERIMA KASIH kerana berjaya menganjurkan bengkel penulisan untuk melahirkan ramai lagi penulis.

Kepada Sahabat Baru - TERIMA KASIH kerana sudi berkenalan, kita bersama membina jaringan antara kita dalam usaha untuk memartabatkan agama dan bangsa.

5 comments:

nza said...

alhamdulillah, setiap kali kita hadiri kursus @ bengkel insyallah ilmu yg kita dpt xakn dipersia2kn...moga abg long terus maju dlm bidang penulisan.

Mak Su said...

alahai abang long, dah selesai ker? saya minat gaks nak join sebenarnya, huhuhu

en_me said...

semoga maju jaya abang long ittewww..

zara aluwi said...

Apa lagi, mulakan lah. Jangan garu-garu kepala ayuh... siapkan 1 mss untuk permulaan.

Madrasah Tahfiz Al Quran Ar Rasyid said...

Jom kita beramal. :)