Monday, May 03, 2010

lelaki tua (1)


TUA LIAT.


Sepanjang aku berkhidmat dengan seorang pendakwah. Aku dapati golongan LELAKI TUA adalah golongan paling sukar untuk dibentuk.


Golongan lelaki tua merasakan bahawa mereka sudah masak dengan segala - galanya. Dan mereka maha mengetahui segalanya.


Ops ! Maaf. Aku tidak emosional. Aku jarang emosi sewaktu menulis. Tetapi, apa yang aku dedahkan adalah dari rancangan REALITI MASJID.


Baru - baru ini aku disergah oleh seorang lelaki tua. Puncanya mudah sahaja. Aku menjalankan bisnes dengan pelbagai produk. Dan sebuah tabung derma diletakkan berhampiran meja jualan.


Lalu seorang tua memberikan aku not RM10. Produk yang dibelinya berharga RM6 sahaja. Kebetulan aku tidak ada wang tukar yang kecil. Jadi aku bertanyakan kepada lelaki tua itu, andainya beliau mempunyai wang kecil. Dia hanya menggelengkan kepala.


Lalu lelaki tua itu berkata kepadaku "wang baki masukkan dalam tabung derma ini." Aku menganggukkan kepala tanda faham.


Dan aku terus pergi kearah seorang ustaz untuk bertanyakan samada ada wang kecil. Tiba - tiba aku disergah oleh lelaki tua itu "Hoi, aku nak tengok duit tu masuk tabung ni!" Dia berkata dengan suara garang.


Dan kali ini aku terpaksa nekad. Aku berkata dengan bersahaja "Maaf, pakcik, saya tak jual barang ini, sebab saya tak ada duit kecil, kalau pakcik nak barang ini, pakcik berikan wang kecil." Aku terus mengambil semula barang itu dari tangan lelaki tua itu. Dan lelaki tua itu memang tergamam dengan sikap aku.


Lalu lelaki tua itu berkata "Kenapa ni?" Aku terus berkata dengan selamba. "Kalau nak berurusan biarlah cakap dengan bahasa yang bersopan, bukannnya dengan sergah orang, semua orang ada MARUAH."


Orang ramai yang ada disekeliling aku terus memberikan reaksi spontan "Aha... janganlah tau nak sergah orang .... kalau nak derma pun, buatlah diam - diam."


Dan orang tua itu terus berlalu pergi dengan mengomel tanpa henti.

4 comments:

nza said...

aduhai, mana perginya budi bahasa n adab mulia utk jenerasi muda nk ikut kalu org tua pn perangai xmatang cam tu.....sabar jelh abg long...

Mak Su said...

betul tu

aNIe said...

Memang sukar bila berurusan dgn orang tua...nak diajar...dia merasa lebih pandai...nak dimarah...kita nanti dicapkan kurang ajar...

atty's said...

ye lah ..tak kira tua muda..kita kena ade budibahasa..