Tuesday, May 25, 2010

I LUV ISLAM. Sumber rujukan PA.


I LOVE ISLAM sumber rujukan PA.


Tugas aku kini rupanya tidak semudah yang disangka. Aku bukan sahaja berhadapan dengan orang ramai. Tetapi, aku berhadapan dengan soalan yang ada ketikanya menggetarkan sanubari aku !


Aku bukannya lulusan agama dari mana - mana pusat pengajian. Apatah lagi penuntut lepasan pondok. Dan yang pasti, aku masih terus mencari ilmu dari segenap sumber.


Cuba bayangkan satu perkara mudah. Ibu bapa atau orang ramai sering beranggapan, jika kita bekerja dengan institusi agama, maka kita tergolong dalam golongan agamawan. Kita akan menjadi sumber rujukan kepada pelbagai permasalahan hukum.


Tetapi hakikatnya ialah. Aku bukannya mahir atau pakar dalam perkara itu. Cuma, sudah ditakdirkan Allah. Aku bekerja atau berkhidmat dengan sebuah institusi pengajian ala pondok moden.


Dalam bab ini. Aku terasa betapa kerdilnya diri aku. Lebih membimbangkan, bilamana aku diamanahkan tugasan sebagai PA ! Aku bukan sekadar perlu menjalankan tugasan pejabat, malah lebih jauh dari itu. Aku perlu merancang banyak program luaran.


Namun, aku bersyukur. Disaat aku memerlukan ilmu untuk menjadi petunjuk kepada kerjaya aku. Aku temui sebuah majalah Islam yang begitu bersesuaian dengan keperluan semasa dan sering aku jadikan sebagai rujukan dalam pelbagai perkara.


I LUV ISLAM. Sebuah majalah kontemporari. Padat bermaklumat dan santai. Persembahannya tidak terlalu berat. Penyampaian bahasa dan bahan dipermudahkan. Malahan, penuh bermotivasi.


Yang pasti. Majalah I LUV ISLAM, adalah TEMAN ISTIMEWA yang aku bawa dalam setiap program. Ramai yang bertanya, adakah aku menjual majalah itu. Aku tersenyum dan mengatakan bahawa aku hanya membaca.


Setelah menelek dan membelek majalah ini dalam beberapa keluaran. Aku merasakan majalah ini berupaya untuk mendapat tempat dihati khalayak yang cenderung kepada ilmu Islam yang syumul.


Cuma sebagai pekerja disektor yang khusus dalam pendidikan agama. Aku suka mengesyorkan kepada pihak penerbitan I LUV ISLAM supaya dapat diwujudkan ruangan khas untuk berita yang berkaitan dengan institusi pengajian pondok yang tumbuh mekar, khususnya di negeri Selangor.


Kepada yang belum mengenali majalah ini, sila dapatkan dipasaran. InsyaAllah, majalah ini berupaya membantu kefahaman Islam dengan gaya yang begitu menarik.

7 comments:

NzA said...

Insyallah, dr soalan2 tu abg long akn lebih mendalami islam.....dan beruntung krn dpt brdamping dgn org2 yg lebih ilmunya....

en_me said...

hi abang long.. salamm dr me dikejauhannns

Mak Su said...

boleh menyumbang ke majalah tu ker?

ckLah @xiiinam said...

I Love Islam...

Abang Long said...

nza - Alhamdulillah. :)


en_me - jauh mana ? hehehe


Mak Su - Boleh.


xiinam - Yes !

nikman said...

salam kenal..the best blog..as best as abang long...

ummu said...

Salam ABang LOng
Alhamdulillah, semoga allah berkati usaha murni Abg Long.Dalam kehidupan ini kan Abang Long,kadang kala orang akan bertanya tentang bab hukum hakam kepada kita walaupun kita bukan seorang yanga rif dalam bab ini. Namun itu semua pasti ada hikmahnya kan.