Saturday, October 22, 2011

Selamat Hari Jadi dan rezeki mula datang ...


21 hb Oktober 2011.


Sepatutnya aku kemaskini blog pada tarikh - 21 hb Oktober 2011. Namun tidak kesampaian. Akibat terlalu letih mencari kerja. Sampai sahaja dirumah, aku keseorangan kerana isteri dan anak anak mengikut mertua ke Segamat, Johor.


TERIMA KASIH kepada sahabat penulis blog dan sahabat FB yang telah menyampaikan perutusan ucapan TAHNIAH dan Selamat Hari Jadi, samada melalui FB mahupun melalui sms. Aku amat menghargai segala ucapan dan doa itu. Semoga Allah memakbulkan doa para sahabat. Juga aku memohon kehadrat Allah supaya doa yang sama juga untuk para sahabat sekalian.


Hingga hari ini, ramai sahabat yang telah menghubungi aku secara peribadi. Untuk mengetahui kedudukan dan keadaan aku dan famili. Akibat berita yang tidak benar dan berunsur fitnah, maka beberapa orang sahabat telah menemui aku dan ada juga yang terus datang untuk melihat situasi dan 'cerita sebenar' tentang aku dan famili. Alhamdulillah, mereka telah mendapat gambaran yang sebenar dan lebih meyakinkan mereka.


Ada juga sahabat yang menggelengkan kepala apabila telah menemui aku dan bertentang mata dengan aku dan famili. Sebenarnya jumlah yang hampir percaya kepada cerita berunsur fitnah ini hanyalah beberapa orang sahaja. Namun, aku hargai usaha mereka untuk mendapatkan kisah sebenar dengan terus datang menemui aku dan melihat dengan mata kepala mereka sendiri.


Berbalik kepada kisah hari jadi aku. Ini adalah tahun ke 3 berturut - turut aku tidak ada selera langsung untuk menyambutnya.


Apapun, aku bersyukur kerana hari Khamis malam yang lepas, iaitu 20 hb Oktober. Isteri aku belanja minum air lai chee kang di restoran berdekatan. Aku bertanya dari mana dia dapat wang ? Rupanya adik ipar aku yang berikan wang untuk belanja dapur. Alhamdulillah syukur.


Hari Jumaat, 21 hb Oktober 2011. Aku menghadiri 2 sesi temuduga. Dan aku menjelajah kawasan Klang untuk mencari sebarang peluang yang ada. Aku ambil segala maklumat yang ada. Nama syarikat, nombor untuk dihubungi, jawatan yang ditawarkan dan alamat emel. Itulah yang aku lakukan selama 3 tahun ini.


Dan Alhamdulillah, dalam tempoh beberapa minggu lepas. Beberapa orang telah meminta bantuan dari aku untuk tujuan bisnes. Aku menemani kawan untuk menghantar barangan ke beberapa destinasi. Walaupun aki tidak bekerja tetap, namun dengan bantuan yang aku hulurkan, dapatlah aku sedikit wang poket. Umpama menjadi kelindan tak rasmi. Tapi, aku bersyukur sangat, sekurang kurangnya ada juga kerja yang aku buat.


Aku juga ingin merakamkan ucapan TERIMA KASIH yang tidak terhingga kepada beberapa orang sahabat yang telah banyak menyalurkan maklumat tentang jawatan kosong. Ada yang aku pergi, dan ada juga yang aku tidak pergi atas beberapa sebab.


InsyaAllah, aku akan terus berusaha hingga berjaya. Yang penting usaha, doa dan tawakkal serta doa para sahabat sekalian ...


2 comments:

HappyIrfa said...

tak paham..fitnah apa?
kalau sudi boleh tak citer fitnah apa sbb sy xleh bukak fb lagi :-(
moga abang Long dan family dipermudahkan urusan oleh Allah.

aNIe said...

Semoga usaha Abang Long akan terus membuahkan hasil...

Insyallah.. akan sampai masanya nanti pintu rezeki buat abang long dibuka luas