Wednesday, November 05, 2008

REZEKI AKU.

Ubat & Berubat.


Saban waktu aku terpaksa menelan pelbagai jenis ubat. Ada yang kecil, benar - benar kecil, sudahlah kecil, perlu dibahagi dua pula. Ada yang besar, hingga terasa menyeramkan. Ada yang berwarna putih, kuning, coklat, hijau, malah macam - macam warna. Ada yang berbentuk bulat, bujur, empat segi dan tiga segi.


Sebelum mendapat ubat. Maka satu perkara yang tidak dapat dilepaskan begitu sahaja, dimana darah aku diambil untuk pemeriksaan. Bila aku renung bahagian lengan, terdapat bintik - bintik hitam, tanda kawasan itu telah disuntik untuk pengambilan darah. Sekali pandang macam tangan seorang penagih dadah.


Itu habuan aku di klinik. Sudah terseksa dan menyakitkan.


Bila bertemu dengan pengamal perubatan tradisional pula. Lain kisahnya. Seluruh tubuh berbau disebabkan oleh minyak yang digunakan untuk mengurut. Sebelum di urut, jari - jemariku yang comel akan dibelai dan diurut dengan pelbagai jenis kayu penyepit. Belum pernah aku tidak menjerit.


Air sudah berbotol - botol. Darah sudah satu baldi. Kayu sudah bertukar ganti.


Apa pun yang berlaku. Aku bermohon kepada Allah. Ya ALLAH, tetapkanlah IMAN ku.

No comments: