Friday, April 20, 2007

KEMBALI SEMULA ...

Selama 3 minggu, sekembalinya aku dari luar Negara. Aku langsung tidak masuk kedalam dunia siber. Ini bermakna, aku bukan sahaja tidak masuk kedalam Blog Abang Long, malahan aku tidak juga menjengahke lain – lain – lain Laman Web ataupun Blog.
Sepanjang tempoh itulah, aku menerima berpuluh panggilan telefon, sms dan emel, yang bertanyakan apa yang berlaku kepada diriku. Kepada yang menghubungi diriku, atau menghantar sms dan emel, aku ucapkan jutaan Terima Kasih kerana sudi bertanya khabar berita. Dan kepada pengunjung Blog ini juga, aku ucapkan Terima Kasih yang tidak terhingga.
Sewaktu aku berada diluar Negara, berbagai pengalaman yang dapat ku timba. Berbagai peristiwa yang berlaku dan aku alami.

Dan sewaktu berkerja sambil belajar dinegara asing, sewaktu melancong itu juga. Aku mengambil kesempatan untuk berfikir dan merenung apa yang telah aku lakukan selama ini. Adakah jalan yang telah kupilih dan telah kulalui itu betul dan mengikut apa yang telah kurancangkan selama ini. Yang penting, “perjalananku” itu adalah jalan yang diredhai oleh Allah subhanahu wata’ala.

Dan sepanjang tempoh diluar negara itulah aku berfikir semasak – masaknya. Apakah keputusanku untuk “berjuang atau berundur” dari beberapa buah organisasi yang aku terlibat aktif didalamnya. Yang penting adalah biarlah keputusan yang kubuat itu, memberi faedah dan manfaat kepada ummah keseluruhannya.

Dan yang paling utama dan paling penting adalah, aku dapat memberikan masa yang berharga dan penuh bermakna buat keluargaku sendiri. Kerana aku menyedari, selama ini aku agak kurang dalam memberikan masa buat keluargaku sendiri.

Setelah berfikir semasak – masaknya, dan setelah melakukan istikharah. Memohon petunjuk dariNYA. Maka aku telah membuat satu keputusan yang pasti ada yang gembira dan pasti juga ada yang terharu. Namun keputusan yang kubuat sememangnya satu keputusan yang muktamad, dan aku tidak akan berpatah balik.

Kiraan mudahnya: 3 - 4 = ?

Ini bermakna, aku akan tetap bergerak didalam TIGA buah organisasi sahaja. Manakala EMPAT Buah organisasi dan kelab, samada aku berundur ataupun meletakkan jawatan.

# Aku menghirup udara nyaman dan merasa tenang kini. Setelah membuat keputusan itu.

1 – Kelab Peminat Novel ALAF 21 (ALAF21 FC). Masih memerlukan aku.
2 – Persatuan Bekas Murid Sekolah Menengah King Edward VII. Terlalu banyak yang kutimba dan begitu nostalgik.
3 – Kelab Lion. Aku masih dapat menyumbangkan khidmat bakti kepada masyarakat.

AMIN.

5 comments:

violet said...

salam abang long,

saya juga sedang menghirup udara segar nyaman dan tenang ketika ini.

sharifah said...

alangkah baiknya kalau saya juga dapat menghirup udara segar dan nyaman.....ni tidak..asyik hirup asap je...

wassalam...

farah said...

huhu...abg long....saya mmg mengharap abg long post comments sbb sejak saya pindah rumah baru saya tak bole buka blog abg long....sorry...baru notice rupanya link yg saya masukkan kat rumah baru link yg salah...ampun ya pak....syukur, akhirnya abg long masuk ke blog saya. souvenir tak de ke abg long? hehehe...abg long nanti meriahkan la forum & yahoogroups saya ye....best kalo org berpengalaman mcm abg long ni join & hantar posting kat situ. saya baru nak explore dunia IT ni...hehe...jd sudi-sudikan la membantu...buah cempedak di luar pagar la katakan...wink...hehe...sampaikan blog pun dah jarang update

Noushy Syah said...

Welcome back Abg Long...agak2 udara negara manalah tuh yea?

Abang Long said...

violet, salam sayang buat adik. sememangnya Taiping adalah antara kawasan yang segar udaranya.

sharifah, hirup asap ?, begitulah sebagai negara yang "membangun.

farah. sebenarnya abang memang nak jumpa dan bincang sesuatu, tunggu.

noushy syah, Brisbane - Australia dan Batu Bara - Indonesia.