Thursday, December 14, 2006

MyKad untuk anak (suatu pengalaman)

Pagi tadi aku telah pergi Pejabat Pendaftaran Negara, untuk membuat MyKad untuk anakku yang pertama, dah sampai umur dia kena buat Kad Pengenalan, dan terasa diri aku sendiri dah ada anak yang bakal remaja, yang mempunyai ayah yang sudah meningkat umur.

Jam menunjukkan pukul 7.45 pagi, aku dan anak ku telah berdiri terpacak didepan pintu masuk, namun telah ada 4 orang yang telah sedia menanti sebelum aku.

Pukul 8.00 pagi tepat, pintu dibuka, diwaktu itu adalah didalam anggaran 20 orang yang menyerbu masuk, semata - mata untuk mendapatkan nombor giliran yang terawal.

Bila sahaja aku tiba dikaunter nombor 2, seperti yang diarahkan dan tertulis dibanner , aku dan beberapa orang pelanggan menjadi keliru, kerana pegawai yang bertugas dikaunter nombor 2, menyatakan bahawa, sesiapa yang hendak memproses atau mendaftar untuk MyKad bagi anak yang berumur 12 tahun, perlu mengisi borang terlebih dahulu, setelah diisi, tunjukkan kepada pegawai bertugas, barulah nombor giliran diberikan.

Waktu itu telah kedengaran suara tidak puas hati, namun tidak diucapkan secara terbuka, maklumlah, kita berurusan dengan PEJABAT KERAJAAN.

Dan aku juga terasa kelam kabut, kerana dimana nak diisi borang, dimeja tulis, orang dah ramai berkumpul, pen yang disediakan pun cuma SEBATANG.

Selepas siap mengisi borang, aku menghulurkan borang itu kepada Pegawai dikaunter, barulah nombor giliranaku diperolehi, ya, sewaktu menunggu diluar, aku adalah orang yang keenam, tapi bila nombor giliran diperolehi, nombor giliran aku adalah - 8.

Kasihan pada seorang wanita India, yang membawa bersama anaknya, juga untuk MyKad anaknya yang berumur 12 tahun, disebabkan dia tidak tahu menulis, atau tidak tahu membaca, ataupun tidak tahu bagaimana nak isi borang, maka wanita India itu mendapat nombor 12, sedangkan, dia adalah manusia PERTAMA yang berdiri didepan pintu masuk, sejak awal pagi.

Namun, kekecewaan ku terubat juga, dengan kepantasan dan kecekapan Pegawai yang bertugas, dimana aku cuma "meluangkan masa" dalam satu jam sahaja.

Moral of the STORY:

1 - Rakyat MALAYSIA, MESTI PANDAI MEMBACA BORANG.

2 - Bagi sesiapa yang mempunyai urusan di PEJABAT KERAJAAN, PASTIKAN anda membawa PEN.

3 - Kita MEST BELAJAR bagaimana untuk menulis dengan PANTAS, supaya mendapat nombor yang terawal.

4 - Seharusnya PIHAK KERAJAAN, meletakkan syarat atau peraturan atau apa sahaja maklumandengan JELAS, contohnya, mengapa ada dua peraturan yang berbeza untuk membuat MyKad, bagi orang dewasa yang membuat MyKad baru atau atas alasan yang pelbagai, segala - galanya dilakukan oleh Pegawai bertugas dikaunter, tetapi bagi yang membuat MyKad untuk anak, maka ibu/bapa/penjaga,perlu mengisi borang ?, dan selepas borang diisi barulah nombor giliran diperolehi ?

No comments: