Wednesday, September 06, 2006

PERKONGSIAN MAKLUMAT (ICT).

Beberapa hari yang lalu, aku berkesempatan meluangkan masa ke beberapa buah syarikat, untuk bertemu dengan kenalan yang bertugas disana, sewaktu kunjungan itu, aku begitu kagum dengan beberapa teknologi ICT yang digunakan disana, dan InsyaAllah, bermula dari hari ini aku akan cuba untuk menerangkan tentang beberapa perkara yang berhubung dengan sistem yang digunapakai, semoga memberi manfaat kepada semua pengunjung Blog ini.

Terus - terang, aku bukan dari jurusan komputer, apatah lagi menjurus dalam dunia ICT, namun, kehidupan kita pada hari ini yang memerlukan dan menghendaki seseorang itu supaya, sekurang - kurangnya memahami kepelbagaian penggunaan komputer, menyebabkan, mahu atau tidak, kita terpaksa akur dengan perkembangan teknologi terkini.

Satu dari maklumat yang aku perolehi, hasil dari lawatan tersebut, ialah, dimana apabila seseorang staff atau kakitangan itu memohon cuti, maka tiada kertas atau borang cuti, yang perlu diisi, seperti yang menjadi kelaziman atau praktis untuk dipenuhi.

Hanya dengan menekan butang pada papan kekunci, dengan maklumat yang diperlukan, dan kemudian "hantar" (submitt), bukan sahaja Penyelia, atau Pegawai Operasi, yang akan mengetahui tentang "Permohonan Cuti", malah, Pegawai dibahagian Pengurusan SumberManusia, juga akan mengetahui dengan cepat, dan akan terus dikemaskini.

Kemudian, dalam tempoh beberapa jam (setelah diteliti), akan permohonan tersebut, maka Pegawai yang bertanggungjawab akan memberi maklumbalas, samada permohonan itu"Diluluskan atau Tidak", dan maklumbalas itu akan juga diketahui oleh mereka yang bertugas dalam shift yang sama, atau dalam kumpulan yang sama.

Seperkara yang menarik ialah, sewaktu maklumbalas diterima oleh "si pemohon", terdapat carta (atau kalendar), yang telah direkodkan, iaitu, sebagai contoh, jumlah cuti yang layak, jumlah cuti yang telah diambil, dan baki cuti, serta sebab cuti diambil. Tetapi maklumat tentang perkara ini akan hanya dapat dilihat oleh "si pemohon" dengan menggunakan"kata laluannya sendiri".

Bukankah ini penting dan berguna untuk semua, tetapi aku kurang pasti dengan KOS pembuatan dan penyelenggaraanya.

Ya, inipun sekadar maklumat untuk dikongsi bersama.

No comments: